Epäiletkö osteoporoosia?

Osteoporoosi on sairaus, jossa luusto on haurastunut, ja on sitä kautta herkempi murtumille. Lisäksi murtumien parantuminen on vaikeampaa. Osteoporoosi on Suomessa melko yleinen tuki- ja liikuntaelinten krooninen sairaus: sen kanssa elää noin 400 000 suomalaista.

Diagnoosin saaminen ei ole maailmanloppu, vaan osteoporootikot elävät melko lailla tavallista elämää, vaikkakin oman sairauden mukanaan tuomat rajoitteet täytyy aina pitää mielessä. Tukea on saatavilla niin lääkäriltä kuin myös vertaistukiryhmiltä ja -yhdistyksiltä.

Osteoporoosi on kuitenkin sellainen sairaus, jonka ehkäisyyn voi tehdä paljonkin ihan itse omassa arjessaan. Kerrommekin lisää näistä ja neuvomme myös, milloin on syytä olla yhteydessä lääkäriin.

Ennaltaehkäisevät toimet arjessa

Oikeanlainen ravinto on tässäkin kaiken A ja O. Varsinkin Pohjolassa on korostettu sitä, miten D-vitamiinin hyödyt ovat aivan kiistattomat, koska Auringosta sitä ei saa näillä leveysasteilla tarpeeksi. Mitään valtavia määriä pillereitä ei kannata ottaa, vaan hankkia mieluummin monivitamiinitabletteja, jotka laitetaan poreilemaan veteen vaikkapa aamupalan yhteydessä.

Liikuntakin on ensiarvoisen tärkeää osteoporoosin ennaltaehkäisyssä. Kaikkein eniten suositellaan sellaista liikuntaa, jossa ollaan niin sanotusti itsensä päällä: juoksua, kävelyä, hyppynarua tai salitreeniä, koska niissä luusto joutuu enemmän töihin kuin vaikkapa uinnin tai pyöräilyn kohdalla.

Muita yleisiä terveysohjeita noudattamalla, kuten vaikkapa tupakoinnin lopettamisella ja painoindeksin pitäminen kurissa, auttavat sairauden ennaltaehkäisyssä.

Milloin lääkäriin?

Kaikenlaisissa terveystarkastuksissa ja niihin liittyvissä esitietolomakkeissa kannattaa tuoda esille, jos epäilee osteoporoosia tai liikkuminen tekee lähtökohtaisesti aina kipeää. Ei myöskään ole mitenkään tökeröä pyytää lääkäriltä lähetettä, jos pelko mahdollisesta osteoporoosista on suuri.

Osteoporoosille altistavia tekijöitä ovat muun muassa pitkään jatkunut kortisonilääkitys ja liian alhainen painoindeksi (alle 19). Myös kaikkia erityisruokavalioita noudattavien henkilöiden katsotaan kuuluvan riskiryhmään, elleivät nämä ole erikseen huolehtineet luustolle tärkeiden ravintoaineiden saannista. Osteoporoosi on naisilla yleisempi kuin miehillä ja aikaisin alkaneet vaihdevuodet ovat myös riskitekijä.

Aina ei tarvitse erikseen hakeutua lääkärille, sillä osteoporoosi näkyy röntgenkuvissa. Se voidaan siis havaita, jos joudut vaikkapa murtuman takia kuvattavaksi. Mikäli tiedät, että kuulut esimerkiksi sukutaustasi takia riskiryhmään, kannattaa se toki ottaa esille viimeistään kuvattaessa.